Fakty

Nowe studium zrujnuje Bagry

Krakowskie Bagry to聽rekreacyjna per艂a Krakowa. W ca艂ym mie艣cie brakuje teren贸w zielonych s艂u偶膮cych mieszka艅com do wypoczynku, a r贸wnolegle brak te偶 otwartych odkrytych k膮pielisk. Bagry t臋 luk臋 cho膰 troch臋 zape艂niaj膮. Niestety planowana aktualizacja Studium Uwarunkowa艅 i Kierunk贸w Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Krakowa trwale ograniczy rekreacyjny charakter tych teren贸w. foto: fragment mapy K1 STRUKTURA PRZESTRZENNA z SUiKZP Krakowa. Studium sprzeczne z obowi膮zuj膮cym MPZP Co ciekawe, obecna propozycja aktualizacji studium jest ra偶膮co sprzeczna z obowi膮zuj膮cym MPZP Bagry. Przyk艂adowo tereny 9 US (teren sportu i rekreacji 0,92 ha z obecnego MPZP Bagry) ko艂o klasztoru oo. Trynitarzy studium kwalifikuje pod zabudow臋 (MNW). Pod zabudow臋 przeznacza si臋 te偶 inne tereny chronione przez obowi膮zuj膮cy MPZP: 7 US(w) i 8 US(w) (tereny przeznaczone pod o艣rodki sport贸w wodnych: 1,03 ha i 0,79 ha), 13 ZP i 14 ZP (ziele艅 publiczna urz膮dzona 0,09 ha i 1,10 ha), 31 KX/ZP (teren placu pieszego z zieleni膮 urz膮dzon膮 0,20 ha), 6 U/ZP (us艂ugi z zakresu gastronomii z zieleni膮 urz膮dzon膮 0,48 ha), 19 ZP(n) (niepubliczna ziele艅 urz膮dzona 0,34 ha), 17 ZI/KS (ziele艅 izolacyjno krajobrazowa z parkingiem 0,84 ha), 12 ZP(p) (tereny przeznaczone do pla偶owania 0,19 ha) i 18 ZI (ziele艅 izolacyjno krajobrazowa 0,16 ha).聽 Czy wg planist贸w jedynym, wi臋kszym terenem zielonym nad kt贸rym maj膮 wypoczywa膰 krakowianie […]

Uwaga na Mogilsk膮 120!

Tym razem sko艅czy艂o si臋 na uszkodzonym rowerze. Ko艣ci ca艂e. W sklepie m贸wi膮, 偶e to nie pierwszy raz. foto: Artur Wolny Kilka uwag: – kierowcy maj膮 znak „STOP”, niestety po lewej stronie i ma艂o kto to zauwa偶a – jest lustro drogowe dla kierowc贸w – kto艣 ze sklepu postawi艂 dla rowerzyst贸w dykt臋 z napisem „Uwaga Samoch贸d Uwaga” Sytuacj臋 pogarsza te偶 p艂achta reklamowa rozwieszona na filarach budynku, zza kt贸rych da艂oby si臋 dostrzec rowerzyst贸w. To kierowcy w my艣l PoRD powinni tutaj ust膮pi膰 pierwsze艅stwa, bo w艂膮czaj膮 si臋 do ruchu. Wszystkich tych niebezpiecznych sytuacji da艂oby si臋 unikn膮膰, gdyby kierowcy wyje偶d偶ali wyjazdem za budynkiem sklepu sportowego (na Street View jest to jeszcze salon samochodowy), a na Mogilsk膮 wje偶d偶aliby przez przejazd dla rower贸w z sygnalizacj膮 艣wietln膮. Kierowcy nie chc膮 jednak czeka膰 2 minut na czerwonym 艣wietle i wol膮 ryzykowa膰 偶yciem i zdrowiem rowerzyst贸w, dlatego po prostu uwa偶ajcie! Wikimapia: [field name=multimedia] Street View: [field name=multimedia2]

Efekt potwierdzania, czyli dlaczego nie zauwa偶amy wykrocze艅 kierowc贸w?

Mia艂em wczoraj zabawn膮 sytuacj臋 na ul. Mogilskiej. Czekaj膮c przed sklepem dostrzeg艂em rowerzyst臋 jad膮cego chodnikiem. Jaka艣 starsza kobieta krzyczy nagle 鈥濺owerzysta! Jak mo偶na tak 艂ama膰 przepisy! Po chodniku je藕dzi膰!鈥 Troch臋 mnie to zdziwi艂o, bo rowerzysta jecha艂 powoli i omija艂 pieszych z daleka. Jest to jednak symptomatyczne: kobiet臋 bulwersowa艂 pojedynczy rowerzysta, a praktycznie nie zauwa偶a艂a masowego 艂amania przepis贸w przez kierowc贸w, kt贸rzy – Masowo parkuj膮 na chodniku, niszcz膮c go i nie zostawiaj膮c 1,5 m przej艣cia. Ma艂o tego – parkuj膮 tak偶e przy przje艣cia dla pieszych, co sprawia 偶e piesi wchodz膮cy na przej艣cie s膮 zupe艂nie niewidoczni, – Znacznie przekraczaj膮 pr臋dko艣膰, nie zwalniaj膮 przed przej艣ciem dla pieszych, a wielu wci膮偶 wyprzedza rowerzyst臋 „na gazet臋”, – Bez 偶enady wyprzedzaj膮 na przej艣ciu dla pieszych, w tym tak偶e te pojazdy, kt贸re ust臋puj膮 pierwsze艅stwa pieszemu. Mimo tego kobiet臋 zdenerwowa艂 w艂a艣nie w miar臋 bezpiecznie, cho膰 nieprzepisowo jad膮cy rowerzysta. Wykroczenia kierowc贸w spowszednia艂y tak bardzo, 偶e ich nie dostrzegamy, a co gorsza akceptujemy, uwa偶aj膮c 鈥炁糴 tak trzeba鈥. Prasa pisze ostatnio o przeje偶d偶aniu rowerem przez przej艣cia. Mo偶e warto napisa膰 tak偶e o kierowcach ignoruj膮cych znak „Przej艣cie dla pieszych”, czy zielon膮 strza艂k臋? Przez to naprawd臋 gin膮 ludzie. Oczywi艣cie irytuj膮 mnie rowerzy艣ci, kt贸rzy np. omijaj膮 czerwone 艣wiat艂o wje偶d偶aj膮c na chodnik. Kto艣 powie 鈥炁糰den kierowca tak nie robi鈥. […]

Relacja z filmowej masy krytycznej

Rowerowe filmy i fatalne inwestycje na Ruczaju - oto tematy czerwcowej masy. Zapraszamy na sp贸藕nion膮 relacj臋 :)

Rowerem na zakupy: jedziemy na Rybitwy

Lubisz je藕dzi膰 rowerem i dobrze zje艣膰? Starasz si臋 kupowa膰 lokalnie, by ograniczy膰 korki i wesprze膰 lokalnych producent贸w? Rybitwy to godne polecenia miejsce na letnie wycieczki rowerowe po艂膮czone z zakupami 艣wie偶ych produkt贸w. Prezentujemy kilka porad, kt贸re pomog膮 Ci czerpa膰 przyjemno艣膰 z zakup贸w na placu targowym Rybitwy.

Karta Brukselska tylko na papierze?

W dniu 15 maja 2009 r., podczas konferencji Velo-city聽w Brukseli przedstawiciele kilkudziesi臋ciu miast z艂o偶yli podpisy pod wsp贸ln膮 deklaracj膮, znan膮 pod nazw膮 Karty Brukselskiej. Jej tekst w moim t艂umaczeniu znajduje si臋 poni偶ej. Czy poza tre艣ci膮 co艣 jeszcze warto wiedzie膰 o Karcie? Mo偶e tyle, 偶e w艣r贸d sygnatariuszy pojawi艂y si臋 dwa polskie miasta 鈥 Gda艅sk i Krak贸w, do kt贸rych p贸藕niej do艂膮czy艂a jeszcze 艁贸d藕. W gronie miast, kt贸re podpisuj膮c Kart臋 postawi艂y na rower s膮 Kopenhaga i Amsterdam, gdzie nikogo nie trzeba ju偶 przekonywa膰 do roweru. Ale s膮 tam tak偶e Helsinki, Sewilla, Saloniki czy Bari, kt贸re z powodu zbyt zimnego czy zbyt gor膮cego klimatu wydawa膰 by si臋 mog艂y zdecydowanie nierowerowe. Krak贸w, ze swoim po艂o偶eniem, umiarkowan膮 liczb膮 wzniesie艅 i relatywnie zwart膮 zabudow膮 wydaje si臋 mie膰 znacznie u艂atwione zadanie. Rozw贸j infrastruktury rowerowej to jednak nie tylko kwestia ukszta艂towania terenu i klimatu, ale r贸wnie偶 klimatu politycznego. Wiele niestety wskazuje na to, 偶e w艂adze Krakowa zapomnia艂y (albo nie chc膮 pami臋ta膰) o tym kr贸tkim dokumencie sprzed trzech lat, dlatego my o nim przypominamy. Karta Brukselska Jazda na rowerze przyczynia si臋 do: stworzenia miast lepszych dla 偶ycia, wydajniejszego transportu miejskiego, zmniejszenia zanieczyszczenia, zmniejszenia ha艂asu, spowodowanego ruchem drogowym, zapewnienia zdrowej aktywno艣ci fizycznej, bezpiecze艅stwa na drogach, czystego powietrza, zwalczenia zmian klimatycznych, oszcz臋dno艣ci paliw […]

Szwedzka kultura rowerowo-alkoholowa

Szwecja kojarzona jest bezpiecze艅stwem na drogach, a skoro tak, to 鈥瀦apewne nikt tam nie wsiada na rower po alkoholu鈥. Nic bardziej mylnego, twierdzi Kristin Larsson 鈥 szwedzka lektorka mieszkaj膮ca od roku w Polsce. Dla Szwed贸w wi臋kszym zagro偶eniem ni偶 alkohol u rowerzysty jest np. 鈥 szale艅cza jazda rowerem po chodnikach. Szwedzki punkt widzenia zaszokuje wielu.

Ci臋偶ar贸wk膮 legalnie pod pr膮d. Bez malowanek?!

Pami臋tajcie o tym, 偶e 艣lamazarne tempo wyznaczania nowych pas贸w dla rower贸w na ulicach jednokierunkowych w Krakowie wynika nie tylko z troski o 艣wi臋te i wy艂膮czne prawo w艂asno艣ci jakie przys艂uguje kierowcom samochod贸w do przestrzeni publicznej („rowerzy艣ci ZABIOROM NAM miejsca parkingowe!”) ale tak偶e z troski zarz膮dcy drogi o Wasze bezpiecze艅stwo. Wiadomo – pasy dla rower贸w trzeba malowa膰, bo tak bezpieczniej. Malowanki stanowi膮 skuteczn膮 barier臋 nie do przebycia dla k贸艂 samochodu i dlatego rowerzysta na kontrapasie-malowance jest milion razy bezpieczniejszy od rowerzysty jad膮cego t膮 sam膮 ulic膮 bez wymalowanego kontrapasa. Po艣miali艣my si臋 troch臋, to teraz taki obrazek z 偶ycia Krakowa wzi臋ty. Rower – metr szeroko艣ci – na ulicy Poselskiej zdaniem specjalist贸w z ZIKiT nie mie艣ci si臋 z samochodami jad膮cymi z naprzeciwka. Ci臋偶ar贸wka – 3 metry szeroko艣ci? A i owszem i to bez 偶adnych malowanek na jezdni. Zadziwiaj膮ca konsekwencja. Brawo!

Jest lipiec, a ludzie dalej pal膮 w piecach!

Temperatury spad艂y poni偶ej 35 C, ludzie masowo pal膮 w kot艂owniach, przecie偶 to niemo偶liwe 偶eby to jednak samochody odpowiada艂y za zanieczyszczenie powietrza w Krakowie! Noce mamy wyj膮tkowo zimne, w臋giel coraz dro偶szy, wi臋c ludzie pal膮 szmatami i plastikowymi butelkami. Efekty wida膰 od razu! Jako艣膰 powietrza w najbli偶szych kilkudziesi臋ciu godzinach b臋dzie z艂a. Dotyczy to przede wszystkim p贸艂nocnej cz臋艣ci Ma艂opolski, w tym Krakowa i Tarnowa. Nie nale偶y przebywa膰 na otwartym powietrzu zbyt d艂ugo. Dotyczy to zw艂aszcza kobiet w ci膮偶y, dzieci i os贸b starszych oraz chorych na astm臋, choroby alergiczne sk贸ry, oczu i choroby kr膮偶enia. To nie archiwalna prognoza z zimy, ale z dnia 05.07.2012! Jak d艂ugo b臋dziemy wierzy膰 k艂amstwom urz臋dnik贸w, 偶e transport samochodowy nie jest problemem dla zanieczyszczonego Krakowa?

Boks Reklamowy

skuteczne pozycjonowanie

Ciekawostki GSM

Ogłoszenia Szczecin

serwis społecznosciowy

BHP szkolenia

windykacja

Menu